BLOMMOR
Alla våra buketter och arrangemang med leverans i Stockholm binder vi själv och med leverans i övriga Sverige skickar vi din order till den lokala blomsterbutiken som vi samarbetar med på vald ort. I alla produkter har vi försökt att använda oss av blommor och växter som är tillgängliga. Sortimentet kan växla mellan olika florister. Sortimentet växlar även beroende på vilken säsong som blommor finns tillgängliga. Om blommorna du har valt inte är tillgänglig hos floristen kan de komma att ersättas med likvärdiga blommor så att buketten kan hålla samma färg och form.
Vi gör alltid sitt yttersta för att göra den beställda produkten så lik produktbilden som möjligt. På de flesta av våra produktbilder visar vi blommande blommor för att representera produkten som den ser ut längst under sin levnadsperiod. När blommorna levereras är de helt nya och fräscha vilket kan göra att de inte står i full blom när de levereras. Detta är inget negativt utan bara en försäkran om att blommorna håller så länge som möjligt. Priset på produkten motsvarar storleken på produkten. Serviceavgift och frakt tillkommer vid varje beställning. Om det inte står specificerat antal i produktbeskrivningen garanterar vi inte ett speciellt antal blommor, detta beror på lokala priser och utbud.
Om några blommor anländer skadade eller vissna kontakta i första hand den levererade butiken. Eftersom blommor som du har fått är en färskvara visar dom tecken att dom är gamla eller av dålig kvalite redan efter första 24 timmar. I såfall ringer du i första hand den levererande butik och förklarar vad har hänt.
Under högtider som t ex Alla Hjärtans Dag kan priserna stiga på vissa blommor. Dessa priser styrs av de stora blomstergrossisterna i Holland, och är inte något som vi kan påverka. Vi har därför ett extra brett sortiment med alternativa blommor och buketter för att kunna erbjuda produkter i alla prisklasser, under dessa högtider.
Butiken som utför din beställning kontaktar mottagaren före leverans för att säkerställa leveransadressen. Kontakt sker via telefon eller SMS.
Vi kan inte leverera anonyma försändelser.
TTILLBEHÖR
Alla våra tillgängliga tillbehör är presenterade i orderprocessen efter att du valt en blomma. Utbudet av tillbehör kan variera beroende på tillgänglighet på orten och var du vill skicka blommorna. Om tillbehöret du har valt inte är tillgänglig hos floristen kan tillbehöret ersättas med en likvärdig produkt. Bilderna av tillbehör (t ex. vas och kort) representerar en typ av produkt och kan variera från florist till florist. Vilket innebär att produkten kan skilja sig något från bilden.
Alla våra tillgängliga tillbehör är presenterade i orderprocessen efter att du valt en blomma. Utbudet av tillbehör kan variera beroende på tillgänglighet på orten och var du vill skicka blommorna. Om tillbehöret du har valt inte är tillgänglig hos floristen kan tillbehöret ersättas med en likvärdig produkt. Bilderna av tillbehör (t ex. vas och kort) representerar en typ av produkt och kan variera från florist till florist. Vilket innebär att produkten kan skilja sig något från bilden.
SEKRETESS
AB Flora Blomsterhandeln behandlar all information konfidentiellt. Beställarens uppgifter måste vara korrekt ifyllda då vi kan behöva komma i kontakt med personen. AB Flora Blomsterhandeln lämnar inte ut några uppgifter till tredje part utan att ha fått tillstånd från beställaren själv. För mer information läs vår Säkerhetspolicy.
LEVERANS
Leveranstider varierar från florist till florist beroende på vilken budfirma de använder. Leveransen av blommor sker oftast mellan 08.00 till 21.00 under vardagar och under helger 09.00 – 16.00. AB Flora Blomsterhandeln kan inte garantera tidsbestämda beställningar förutom begravningar. Vi försöker allt vi kan för att tillgodose dina önskningar.
LEVERANS SAMMA DAG
Ordrar beställda samma dag innan 11:00 måndag till fredag, 10:00 på lördagar till städer och fastland garanterar vi leverans samma dag inom Sverige.
För att kunna garantera leverans samma dag till företagsadresser behöver vi ordern innan kl 10:00 på vardagar. Vi garanterar dessvärre ingen leverans på lördagar och söndagar till företagsadresser.
SÖNDAGAR, HELGER OCH AFTNAR
Vi har inga leverans på söndagar, helgdagar eller aftnar. Alla orders som är beställda till dessa datum levereras nästkommande vardag. Kontoret är stängt söndagar och helgdagar. Mail som kommer in på dessa datum svarar vi på nästkommande vardag.
BEGRAVNINGSBESTÄLLNINGAR
Begravningsdekorationer och kransar är stora produkter och kräver föreberedande arbete för floristen. För att vi ska kunna garantera leverans behöver vi ha beställningen tre dagar innan leveransdatum. Önskas band kan beställningen behövas tidigare. Blommorna levereras generellt minst 1 timme för angiven tid på beställningen. Produkterna skapas av lokala florister och avvikelser kan därför förekomma beroende på säsong och lokalt utbud. Kondoleansblommor kan vi garantera leverans samma dag om beställningen är gjord innan vår garantitid (se ovan Leverans samma dag).
INTERNATIONELLA ORDERS
Vi levererar bara i Sverige.
LEVERANSSÄKERHET
Beställaren ansvarar för att mottagaruppgifterna är fullständiga och korrekta, eventuell felleverans eller leveransförseningar ersätts ej i dessa fall. Det är viktigt att beställaren anger portkod eller liknande för att det ska gälla som fullständig adress.
När du gör din beställning har du möjlighet att välja mellan att floristen ska ringa till mottagaren före leverans eller att blommorna ska hängas på dörren alt. lämnas till en granne om mottagaren inte är hemma. Beroende på vädret bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren om detta är förvalt. Har du angivit något av dessa förfaranden avsäger sig AB Blomsterhandeln Flora ansvaret om blommorna blir stulna.
Leveransförseningar kan ske om mottagaren inte gått att nå innan floristens sista bud gått, om mottagaren inte är hemma och leverans till dörr eller granne inte är valt eller är möjligt. Om ni inte har valt att blommorna får lämnas vid dörren eller till grannen så ringer butiken oftast före och leverans sker först efter kontakt med mottagaren. Även om något utav alternativen är förvalda har butiken rätt att ringa till mottagaren för att t.ex. säkerställa adress, och att mottagaren är på plats eller om det finns misstankar om portkod. I vissa fall kan även butiken ringa mottagaren dagen innan leverans.
Leveranser till företagsadresser sker under kontorstid och måste beställas i god tid. Vid leveranser till tex. skolor, hotell eller företag lämnas blommorna ofta i byggnadens reception. AB Blomsterhandeln Flora ansvarar endast för leveransen fram till receptionen. Om mottagaren inte är på plats eller om företaget är stängt på önskat leveransdatum, kommer blommorna och leveransen inte ersättes eller återbetalas.
Floristen och mottagaren kan också komma överens om annan leveransdag än angivet datum på ordern om mottagaren önskar detta. Om beställda blommor ej levererats på angiven dag, har kunden rätt att häva köpet, under förutsättning att korrekta uppgifter om mottagaren lämnats, samt att mottagaren fanns tillgänglig för att ta emot blommorna.
Till vissa orter kan leveransen ske med buss, färja eller postbil utan att du som kund blir informerad. Detta innebär att mottagaren får hämta upp blommorna vid närmsta utlämningsställe. Till vissa orter krävs det även att mottagaren hämtar upp blommorna i närmsta butiken som vi använder på orten.
Under extrema väderförhållanden eller extrema händelser kan vi inte garantera att din order levereras på utsatt dag. Om vi inte lyckats att leverera din order kommer den istället att bli levererad så snart som möjligt.
Under vissa högtider har floristerna stor arbetsbelastning och kan därför kontakta mottagaren ett par dagar före leverans för att komma överens om leveransdag. Detta gäller ej vid födelsedagar eller andra specifika högtidsdagar.
BETALNING
Vi erbjuder dig som kund olika betalningsalternativ och säkerheten vid betalning på vår hemsida är högsta möjliga. Alla kreditkortsbetalningar på AB Blomsterhandeln Flora hanteras av ett ackrediterat och säkert e-handelföretag. Betalningssättet Kreditkort kräver ett giltigt kort, samt att det är godkänt via banken för internetköp.
SERVICEAGIFT
Produktvärdet inkluderar ett litet kort och en serviceavgift.
ORDERBEKRÄFTELSE
När beställningen är klar får du en bekräftelse på din skärm och därefter skickas även en orderbekräftelse till din mail. Har du inte mottagit en orderbekräftelse, vänligen kontakta oss på blommor@flora.se.
FALSKA BESTÄLLNINGAR OCH BEDRÄGERI
Alla bedrägerier eller försök till bedrägeri, samt falska beställningar rapporteras till polisen och de rättsliga myndigheterna.
BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Uppgifter som lämnas till AB Blomsterhandeln Flora vid beställningar över Internet lagras av oss för att vi ska kunna utföra den beställda tjänsten samt för faktureringsändamål. Vid beställningar lagras, förutom de uppgifter som ges av kunden. Vid utförandet av den beställda tjänsten kommer kundens kontaktuppgifter (namn, telefonnummer, postadress och e-postadress) att lämnas till utförande butik som vi använder på vald ort så att utförande butik kan komma i kontakt med kunden vid behov innan leverans. Kundens kontaktuppgifter kan därmed för detta ändamål även komma att lämnas till utförande butik i tredje land, dvs. i ett land som ligger utanför EU/EES.
Personuppgiftsansvarig är AB Blomsterhandeln Flora, Org.Nummer 556015-8049, Langelandsgatan 25, 16443 Kista Sweden, blommor@flora.se. AB Blomsterhandeln Flora lämnar aldrig ut eller säljer vidare adressuppgifter eller e-postadresser till tredje man, med undantag för vad som framgår ovan eller i syfte att uppfylla en rättslig skyldighet enligt lag eller domstolsbeslut.
Genom att göra en beställning av en tjänst och genom registreringen av kunduppgifter i samband därmed, samtycker kunden till att AB Blomsterhandeln Flora behandlar uppgifterna för det ändamål som anges ovan.
Läe mer i vår Integritetspolicy